Cleo Becker

Dipl.-Psych., Scrum Master, Language and communication traine​r

Curriculum Vitae

  • 05/2020 – today: Research associate within research project LaBS
  • 05/2019 – 04/2020: Research associate within research project PSaWaP/SAWaB
  • 2017: Doctoral Thesis on “Personal Development in Further Education: Change in Vocational Self-Concept and Control Beliefs during Promotional Education as Geprüfter Wirtschaftsfachwirt (IHK)”
  • 2016: Certification as ScrumMaster (PSM)
  • 10/2014 – today: Project Consultant, Research Associate, Agile Coach, ScrumMaster at pentaeder
  • 10/2011 – 10/2013: Office Management for Member of the Bundestag
  • 2004 – 2005: Contact Studies in Adult Education at the Academy of Sciences at College of Education Ludwigsburg
  • 10/04 – 09/2011: Trainer and Research Associate at pentaeder
  • 10/1999 – 03/2020 Lector for Team Development, Intercultural Communication, and Language Acquisition at University of Mannheim on several occasions
  • 07/1995 – 2016 Freelance as Teacher for Business English, Team Development, and Intercultural Communication
  • 04/1995 -  06/1995 Internship Robert-Bosch-GmbH
  • 1995: Master of Arts in Linguistics of English, Recent History, General Linguistics at University of Tübingen

Research Interests

  • Crisis & emergency management
  • Situation picture in crisis management
  • Organizational culture change
  • Team development & Group dynamics
  • Agile teams & leadership
  • Inter-organizational and inter-professional communication and cooperation
  • Assessing & developing emergency skills

Publications

  • Becker, C. (2021). „Von der Anforderung zum Einsatz: Kompetenzen in der Stabsarbeit.“, in: Heimann & G. Hofinger. Handbuch Stabsarbeit. Heidelberg / Berlin: Springer (tbp)
  • Hofinger, G. / Becker, C. (2021). „Personalplanung und -auswahl für Unternehmens- und Verwaltungsstäbe“, in: R. Heimann & G. Hofinger. Handbuch Stabsarbeit. Heidelberg / Berlin: Springer (tbp)
  • Hofinger, G., Künzer, L., Becker, C. & Mähler, M. (2020). Verständlichkeit von Warnungen erhöhen. Bevölkerungsschutz 3/2020, 17-20.
  • Becker, C. (2018). Persönliche Entwicklung in der Weiterbildung: Zur Veränderung von Beruflichem Selbstkonzept und Kontrollüberzeugungen im Verlauf der Weiterbildung zum Geprüften Wirtschaftsfachwirt (IHK). Studien zur Erwachsenenbildung, Band 45. Hamburg: Verlag Dr. Kovac.
  • Huber, E.; Becker, C. (2009) „Entstehung von Projekt- und Teamkulturen und deren Einfluss auf den Projekterfolg“, in: Dorn, K.-H.; Engstler, M.; Fitzsimons, C.J.; Kerber, G.; Wagenhals, K.; Wagner, R. (Hrsg.). Projekte als Kulturerlebnis: Beiträge zur Konferenz „interPM“ Glashütten 2009. Heidelberg: dpunkt.verlag. S. 119-128.
  • Becker, C.; Huber, E. (2008). Das Team-Uhrwerk: Steuerung des Gruppen-Prozesses in Projektteams. Pentaeder blue paper. https://www.pentaeder.de/wp-content/uploads/pbp_2008_02_steuerung_gruppenprozess_in_projektteams.pdf

Contact Data

FinkA: Research Group for Intercultural and Complex Working Worlds

Department for Intercultural Communication and Cultural Studies (IWK)

Friedrich-Schiller-Universität Jena

Ernst-Abbe-Platz 8

07743 Jena

Germany

Office: JenTower: Leutragraben 1

E-Mail: cleo.regina.becker@uni-jena.de

Tel.: +49 (0)7141 473 9293

Share this page
Friedrich Schiller University on social media:
Studying amid excellence:
Top of the page